ماشين » Blog Archive » درباره تسمه تایمینگ پژو 405 – پارس و سمند ، بیشتر بدانیم !

درباره تسمه تایمینگ پژو ۴۰۵ – پارس و سمند ، بیشتر بدانیم !

اسفند ۶م, ۱۳۹۴

کار تسمه تایمینگ چیست ؟ این تسمه که قسمت داخل آن دارای دندانه های عرضی ( عاجدار) است، توسط پولی دندانه دار سر، میل لنگ به حرکت در آمده و عامل گردش پولی دندانه دار میل بادامک در قسمت سر سیلندر موتور میباشد. گردش میل بادامک نیز به نوبه خود باعث بالا و پایین رفتن سوپاپها در جایگاهشان در زمان ( تایم) معینی که نیاز است به محفظه احتراق موتور ،سوخت و هوا وارد شود و یا دود خارج گردد ، میشود. این زمان معین و مشخص را TIME میگویند . در خودروهای قدیمی از چرخ دنده و یا زنجیری شبیه به زنجیر دوچرخه ولی بصورت چند قلو برای گرداندن میل بادامک که کار آن باز و بسته نمودن سوپاپها میباشد، استفاده میشد. چرخ دنده و زنجیر باعث ازدیاد صدا و وزن در موتور خودرو میگردید. خودروهای جدید، دارای موتور های با تراکم بالا میباشند و معمولا تاج پیستون آنها ( سر پیستون) صاف است . در صورت خرابی دندانه ها و یا بریدن تسمه مذکور ، میل بادامک از تایم افتاده و سوپاپهایی که نابهنگام باز شده و پایین آمده اند با سطح بالای پیستون برخورد می نمایند. و عاملی برای خرابی پیستون وکج شدن سوپاپها و یا خرابی سیلندر و سرسیلندر و شاتونها خواهد شد در این وضعیت موتور خاموش شده و تا تعمیر کلی و نصب تسمه جدید روشن نمیشود. ضمنا تا رفع مشکل باید از استارت زدن بیهوده موتور ، برای جلوگیری از آسیب بیشتر پرهیز کرد . عواملی که باعث کوتاه شدن عمر و یا پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های آن و نهایتا باعث خارج از تایم شدن موتور قبل از موعد مشخص شده میگردند عبارتند از :
۱- استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از ۴۰۰۰ دور در دقیقه و انجام شتابگیری ناگهانی مثبت TAKE OFF و کاهش شتاب ناگهانی منفی .
۲- عدم استفاده از دنده مناسب متناسب با قدرت و سرعت خودرو اصطلاحا دنده مرده در سربالائی ها و یا هنگام عبور از روی موانع که باعث فشار روی سوپاپهای موتور و مقاومت میل بادامک برای گردش روان توسط این تسمه میگردد.
۳- خرابی بلبرینگ ، هرزگرد تسمه سفت کن و گیرپاژ آن ،باعث پارگی و کشیدگی یا رد کردن و بریدن دندانه تسمه خواهد شد. معمولا کار کرد زیاد و یا سفت بودن زیاد تسمه عامل خرابی آن میباشد.
۴- سفت کردن زیاد تسمه . تسمه میباید بین ۲ الی ۳ میلیمتر قابل انعطاف باشد. و یا با دستگاه مخصوص سفتی آن تنظیم شود.
۵- نصب تسمه نامرغوب و تقلبی که توان تحمل فشار و کار زیاد را ندارد.
( تسمه نو نباید در سطح بیرونی و داخلی آن بر اثر تا کردن برای امتحان ترک و شستگی دیده شود . و یا الیافی از آن در حال جدا شدن باشد و یا حتی یکی از دندانه های آن مشکل داشته باشد. تسمه هایی که بشکل تا خورده نگهداری شده اند و یا اشیاء دیگری روی آنها گذاشته شده اند . دچار مشکل خواهند شد.)
۶- روغن ریزی سر میل لنگ و چرب شدن تسمه تایم
۷- عدم استفاده از خودرو بمدت طولانی
آسیبهای ناشی از بریدن و یا رد کردن و یا جدا شدن دندانه های تسمه تایم :
در خودروهایی که از موتور پژو نوع XU7JP/L3 1800 سی سی استفاده شده است ، موتور این خودروها در صورت پاره شدن تسمه گرداننده میل بادامک سوپاپها و قرار ندادن دنده خودرو در وضعیت خلاص توسط راننده ، چون کماکان میل لنگ موتور در حال گردش بر اثر حرکت چرخها میباشد باعث بالا آمدن پیستون میگردد ؛ در این وضعیت سر پیستون به ته سوپاپهای باز مانده برخورد میکند و موجب آسیب به سوپاپ و پیستون خواهد شد. در صورت شدیدتر بودن و بیشتر دور زدن میل لنگ و یا قصد روشن کردن مجدد موتور ، به شاتونها و دیواره سیلندر و سر سیلندر نیز آسیب میرسد. بنابراین بازدید و تعویض بموقع تسمه تایم باعث جلوگیری از آسیب به موتور خودرو میگردد. هنگام تهیه تسمه نو، به جنس آن از نظر مرغوب بودن به علت حساسیت موضوع حتما توجه کنید و مکانیک نوع نامرغوب را نصب ننمائید زیرا بریدن یا جدا شدن دندانه های تسمه نیز باعث خارج شدن موتور از تایم و آسیب گفته شده میگردد. تسمه تایممینگ مارک دایکو اصلی و مارک کنتینانتال آلمان نوع مرغوبی میباشند.
زمان تعویض تسمه تایم :
زمان تعویض این تسمه از ۶۰۰۰۰ هزار کیلومتر ( رانندگی با شتابهای منفی و مثبت زیاد – با دور موتور زیاد – دنده مرده – ایستایی و عدم کارکرد خودرو بمدت طولانی – گذشت زمان زیاد حدود مثلا ۳ سال از آخرین نصب – صدا دار شدن برینگ تسمه سفت کن- روغن ریزی سر میل لنگ – تسمه نامرغوب – تسمه بیش از حد سفت ) تا ۸۰۰۰۰ هزار کیلومتر ( رانندگی ملایم و پیوسته و با دور موتور متوسط و گذشت زمان کمتر از حدود ۵/۱ سال) متغییر میباشد . در صورتیکه از کیلومتر آخرین نصب و نوع کارکرد خودرو مطللع نمیباشید توصیه میشود تسمه را بصورت گفته شده بازدید کنید:
در روز روشن و پر نور کاپوت را تا آخرین درجه آن بالا بزنید و سمت چپ موتور ( سمت شاگرد) در محلی که شیلنگهای رفت و برگشت بنزین به باک جفت هم قرار گرفته اند و بصورت قوس تقریبا نیمدایره میباشند، شیلنگها را از روی بست آنها بدون فشار دادن بیش از حد آزاد کرده و روپوش لاکی تسمه تایم که زیر شیلنگها قرار گرفته را با باز کردن پیچ نگهدارنده آن باز کنید. خودرو را در دنده ۵ بگذارید و با حرکت دادن آن به جلو به آرامی تسمه را از نظر فرسودگی و ترک خوردگی و نخ کش شدن و یا جدا شدن دندانه های عرضی و یا چرب بودن آن چک کنید . در صورت وجود هر کدام از موارد گفته شده نیاز به تعویض تسمه توسط مکانیک خواهید داشت.

برچسب:
ارسال شده در دسته‌بندی نشده | نظرات (۲)

۲ پاسخدر “درباره تسمه تایمینگ پژو ۴۰۵ – پارس و سمند ، بیشتر بدانیم !“

  1. Net Sit می‌گوید :

    http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?t=21328

  2. Net Sit می‌گوید :

    سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴, ۸:۰۷ pm

    خب امروز تسمه تایم و دینام رو توسط نمایندگی ایران خودرو عوض کردم تسمه تایم ۴۸ تومن و دینام هم ۴۰ تومن جالبه بدونید تسمه استاندارد تو ۵۷هزار و دومی هم که این باشه تو ۹۵ هزار عوض کردم کلا میترسم اخه همه چیز چینی شده و منم همش کاتاف میزنم

گذاشتن یک پاسخ

*