ماشين » Blog Archive » دانستنی ها مفید در مورد ریو

دانستنی ها مفید در مورد ریو

فروردین ۷م, ۱۳۹۳

rio1     خودروی  ریو محصولی از شرکت کیا موتورز کره جنوبی میباشد که از سال۸۴ توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ و عرضه  شد و عواملی مانند قیمت مناسب و مصرف سوخت کم و بازدهی بالا  باعث شد تا  در مدتی کوتاه طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کند.
و حالا پس از ۷ سال شاهد توقف تولید این خودرو هستیم دو عامل مهم : یکی تحریم شدن ایران توسط کره جنوبی و دومی نبود ایربگ در ریو را میتوان باعث این اتفاق دانست.
داوود میرخانی رشتی دبیر اسبق انجمن خودروسازان میگوید: شرکت کیا موتورز به صراحت اعلام کرده که به هیچ عنوان اجازه ی  هیچ گونه دستکاری ایرانیان در مشخصات فنی ریو را نخواهند داد از سوی دیگر احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان میگوید که خودروهایی تازه وارد مانند : تیبا و رانا و یا حتی قدیمی های مانند پراید میتوانند جایگزین خودروی ریو شوند !!!
و سوال اینجاست که آیا واقعا میتوان خودروهای ذکر شده را جایگزین کیا ریو کرد؟؟؟
-ریو خودرویی است که علاوه بر قیمت مناسب دارای بازدهی بالا و مصرف سوخت پایین است و از همه مهم تر قطعاتش وارداتی بوده و هیچگونه دستکاری در آن توسط سایپا صورت نگرفته است.
لازم به ذکر است که ریو در جدول کیفیت ساخت همواره در رده ۱۰ تا ۱۲ بوده و در بین خودروهای هم قیمت خود برترین کیفیت را داشته است.  بهتر است نگاهی بیاندازیم به صنعت خودروسازی جهان و ببینیم که ما به کدام سو میرویم؟!
در انتها از شما خواهشمندیم که نظرات و عکس العمل های خودتون رو با ما به اشتراک بذارید آیا فکر میکنید این توقف تولید یه خاطر کمبود ایربگ بوده و یا اینها همه بهانه است و ریشه از تحریم ها و وضعیت اقتصادی کشور دارد ؟
آیا حاضرید تیبا یا رانا و یا … را جایگزین  ریوی خود بکنید ؟

اینجا میخوام دو خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ریو رو با هم مقایسه کنم .
همونطور که میدونین بحث های زیادی در مورد انتخاب یکی از این دو ماشین هست
از نظر موتور :
ریو دارای موتور ۱۶ سوپاپ ۱۵۰۰ سی سی و ۲۰۶ موتور ۸ سوپاپ ۱۴۰۰ سی سی
شتاب صفر تا صد ریو: ۱۱٫۱ و پژو ۲۰۶ ۱۴٫۱
از نظر امکانات: تقریبا هر دو در یک سطح هستند اما پژو ۲۰۶ ترمز ABS و ایربگ و همچنین مه شکن جلو رو داره که ریو نداره. (و به نظر من کولر و بخاری ۲۰۶ قویتر از ریو هستش)
از نظر ایمنی: هر دو خودرو دارای ۳ ستاره ایمنی هستند (البته من خودم با ریو با ۱۰۰ تا سرعت شاخ به شاخ زدم به یه roa و وقتی پیاده شدم گفتم نصف ماشین رفته اما با کمال تعجب فقط سپر جلو و چراغ و گلگیر سمت راننده داغون شده بود که مطمئنم اگه ۲۰۶ بود بالای ۲ تومن میرفت تو خرج!!!
از نظر زیبایی: این بستگی به سلیقه هر فرد داره اما اکثرا ۲۰۶ رو میپسندن اما شیار ها روی درها و کاپوت ریو یه زیبایی و شکوه خاصی بهش داده.
از نظر هندلینگ: شک نکنید که ریو بهتره حتی از تیپ ۵!!! کسایی که پشت این دو ماشین نشستند این حرف منو کامل درک میکنند.
از نظر مصرف سوخت: هر دو در یک سطح هستند . ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر(ترکیبی)
در آخر تجربه خودم رو راجع به هر دو ماشین بهتون میگم: من سه ساله که ریو دارم و ازش راضی ام و فکر نمیکنم که تا پنج سال دیگه نیاز به تعویض خودرو داشته باشم و باهاش ۱۸۰ تا هم پر کردم اما ۲۰۶: من یه تیپ پنجش رو دارم اما حدود ۳۰۰ کیلومتری پشت تیپ ۲ نشستم و کاملا باهاش آشنایی دارم اما نه مثل ریو ! در کل اگه نظر منو بخواین ریـــــــــــو

من در بخش اول به مشخصات فنی این دو ماشین اشاره خواهم کرد .

ال۹۰

حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی
قدرت موتور ۱۰۵ اسب بخار در دور ۵۷۰۰
حداکثر گشتاور موتور ۱۴۸ نیوتن متر در دور ۳۷۰۰
تعداد سوپاپ ها ۱۶ عدد
استاندارد یورو ۲
مصرف بنزین در شهر ۹٫۷ و در جاده ۷٫۱ لیتر در صد کیلومتر
(تجربه شخصی من با کولر حدود ۱۱ درشهر و حدود ۸ در جاده)
ترمزها جلو دیسکی عقب کاسه ایی
ای بی اس در مدل E2 وجود داره و در مدل های دیگه سفارشیه
حجم باک ۵۰ لیتر
وزن ۱۱۰۰ کیلوگرم (بدون سرنشین و بار با باک پر)
وزن مجاز ۴۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب ۵۱۰ لیتر

ریو
حجم موتور ۱۴۹۳ سی سی
قدرت موتور ۹۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰
حداکثر گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰
مصرف سوخت در شهر  ۶٫۹لیتر در صد کیلومتر (شهری) و ۵٫۷ (جاده ای) در صد کیلومتر
حجم باک ۴۵ لیتر

بخش دوم : مقایسه دو خودرو

خب مشخصات رو نوشتم اما خودم هم یه سری تجربیات دارم که عرض میکنم البته باید قبلش بگم بنده ماشین های زیادی از جمله زانتیا و پارس و ۴۰۵ رو حداقل برای دوماه که بوده داشتم و البته ریوی یکی از دوستانم هم دو روز امانت همراهم بود. و تجربه رانندگی با ال نود رو هم در حد چند ساعت داشتم.

شتاب ریو فوق العاده است. و به جرائت میگم که در بین ماشین های هم کلاس خودش عالیه و بی شک لقب زانتیای کوچک برازنده این ماشینه!
به قول یکی از دوستانم این ماشین برای کورس های خیابونی حرف نداره و باید بگم که پا به پای ماشین های بالای بیست تومنی راه میاد
برای رانندگی خانم ها هم راحته و در مسافت های طولانی اصلا خسته کننده نیست در صورتیکه ماشین های گروه ایران خودرو و حتی در بهترینش (پارس) این ضعف وجود داره
کورس فرمون مناسبی داره و راحت پارک میشه و این برای شهری مثله تهران خیلی مفیده ماشین خیلی مقاومیه و بر خلاف ظاهرش دوام زیادی داره  موتورش کاملا ضد آبه و کاور روی موتورش خیلی کارآییش رو بیشتر کرده  در صورت استفاده از رینگ و لاستیک خوب هندلینگ مناسبی خواهد داشت (اینو من تست نکردم و تجربه یکی از دوستامه)
کولر مناسبی داره و با کولر گرفتن افت قدرت در موتور خیلی نامحسوسه و تقریبا حس نمیشه استهلاک خیلی کمی داره و تقریبا میشه گفت به جز تعویض تسمه تایم تا ۴۰۰۰۰ تا خرج دیگه ایی به جز آب و روغن نداره!

>>>>> از ایراداتش هم باید بگم :
تا حدی کف ماشین پایینه و زود کفش به زمین میخوره
شتاب زیادش باعث میشه که فرمون در تیک آف ها گیج بزنه
نمای ظاهریش مناسب سلیقه بعضی ها نیست.
صدای موتورش نسبتا زیاد در اتاق شنیده میشه که برای بعضی ها لذت بخشه ( به دلیل باورهای رانندگی ) و برای بعضی ها خوشایند نیست.

>>>>> ال نود

به دلیل ۱۶ سوپاپ بودن فوق العاده ماشین پر قدرتیه و بر خلاف ظاهرش بسیار تیزه ! ( اما به تیزی و پرشتابی ریو نیست)
شاید شتابش کمتر از ریو باشه اما شتاب دوام دار تری نسبت به ریو داره
تقریبا مثه ریو در کولر گرفتن مشکلی نداره ! هر چند که طبیعت این ماشین کارکردن با دمای بالاست.
از امکانات الکترونیکی به مراتب بهتری از ریو برخوداره و شاید به جرائت بشه گفت که بعضی از سیستم های الکترونیکش خاطره سوناتا رو تداعی میکنه !
بر خلاف ظاهرش رانندگی راحتی داره و البته من در مسافت زیاد تستش نکردم .
برای پارک کردن ها یه کم دردسر سازه و کلا قلق این ماشین با بقیه متفاوته .
لوازم یدیکش در شهرستان خیلی کم گیر میاد و اگه خدایی نکرده خراب بشه به دردسر خواهی افتاد.
ظاهرش زیاد به دل نمیشنه و ضعف عمده اون در طراحی ظاهریشه.

 … و حالاحس یک هفته با ریو بودن!

۱ – شتاب ماشین واقعا خوبه! ماشین بسیار بسیار وحشیه! یعنی صدای زوزه موتور شما رو کاملا وسوسه می کنه که یک گرد و خاک اساسی کنید! و شتاب و قدرت حرکت موتوریش کاملا از ۴۰۵ و ۲۰۶ تیپ ۲ (یعنی موتورهای نسبتا هم کلاسش_ نگید ۴۰۵ ، ۱۸۰۰ سی سی ه! مهم اینه که هر دو ۱۰۰ اسب قدرت دارن با این تفاوت که ریو واقعا ۱۶ سوپاپه! ) سرتره! این که می گم سرتر، به این معناست که شما اگر یک چرخی خیابان های اطراف تهران رو زده باشید یکی از پرشیب ترین خیابان های تهران سربالایی ورودی صدر به کامرانیه است (مسیر هر روزه من از محل کار به منزل) بدون هیچ گونه تعویض دنده این سربالایی رو کند و اومد بالا! اصلا توقع نداشتم اینقدر شتاب و قدرت اولیه خوبی داشته باشه!

۲ – از لحاظ نرمی کمک فنرها ، ماشین نسبتا نرمی است ، از ۲۰۶ به طور مشهود سنگین تره! کاملا روی جاده می خوابه (به علت ارتفاع بسیار کمش با کف جاده! ارتفاعش چیزی حدود ۱۰ سانت از ماشین های هم کلاسش کمتره!

۳ – دنده اش سفته! دنده ۲۰۶ خیلی نرم و راحت جا به جا می شه! ولی فرمونش خیلی خیلی نرمه! هیچ تفاوتی با هم کلاس های خودش نداره! شاید حتی نرم تر باشه!

۴ – اتاقش واقعا خوش دید و راحته! یک رانندگی ۲ ساعته یک نفس باهاش کردم و انگار ۱۰ دقیقه بیشتر نیست پشت فرمونم! برعکس موجود بدهیبتی مثل سمند که اتاقش مثل قایق موتوریه! و راننده زیر ۱ متر رو نمی تونه ببینه، اتاقش کاملا خوش ساخت و خوش دیده! دید عقبتون هم اونقدر کامله که من برای اولین بار وقتی توی پارکینگ پارک می کردم تونستم دقیقا ۱۰ سانتی دیوار ماشین رو با یک فرمون پارک کنم! سمند رو برای اولین بار که نشستم پشتش ۲ متر مونده به دیوار ترمز کردم!

۵ – جلو داشبورد و طرح داخلش تعریفی نداره! خیلی محتاطانه کار شده، چیزی شبیه مزدا ۳۲۳ ! واقعا پژو در طراحی داخل ماشین استاده… ولی دو تا جای لیوانی و دو تا جای فلاکس داره که واقعا به من شکمو کلی حال داد!

۶ – سیستم صوتی اش نسبتا خوبه! یعنی از همه ماشین های موجود در این کلاس به نظرم صدای بهتری داشت! مخصوصا که ضبطش سی دی خوره و هم Wma و هم Mp3 رو پشتیبانی می کرد!

۷ – صندوق عقبش ۳ تا جنازه رو می شه باهاش حمل کرد! (قابل توجه آدم کش ها!)

۸ – صندلی هاش واقعا شاهکارترین بخش این ماشینه! دقیقا مشابه صندلی های تویوتا کرولاست! با همان آپشن معروف تنظیم گودی کمر! (که هیچ ماشینی در این کلاس این گزینه رو نداره!) یعنی به ۴ جهت صندلی ها حرکت می کنه نه به ۳ فرم!

۹ – بدنه اش ضعیفه! هیچ شکی توش نیست… البته درهای محکمی داره! دو سه تا تقه با دست بزنید می فهمید که درها کاملا مفتول کشی شدن! و تو خالی نیستن.

۱۰ – طرح بیرونی اش سلیقه ایه! ولی من خیلی دوست داشتم که خریدم!
۱۱ – ترمزهاش خیلی خوبه! از ترمزهای پژو بهتره…
۱۲ – رنگ هاش هم حرف نداره…سفید و سرمه ای و نقره ای و زرشکی و دودی و مشکی و اطلسی! من البته خودم سرمه ای و سفیدش رو دوست داشتم که البته به علت اینکه همه ماشین های قبلیم سفید بودند! سرمه ای گرفتم! سرمه ای ریو رو فقط تو تهران روی بنز های ۲۳۰ مدل ۹۸ می تونید ببینید و بس! هیچ سرمه ای مثل این تا به حال تو تهران رویت نشده! ;-)
۱۳ – محیط داخل ماشین نسبت به بیرون کاملا ایزوله است! یعنی وقتی شیشه ها بالاست واقعا از دنیای بیرون جدا می شین… البته کف ماشین از این قضیه مستثنی ست!

عیب هاش :
۱- متریال جلو داشبورد از پی وی سی خشک تهیه شده! بی شک بعد از ۰۰۰/۶۰ کیلومتر به سر و صدا می افته!
۲- دنده اش سفته! (سفت منظورم پراید نیست! منظورم به نرمی ۲۰۶ نیست!)
۳- صدای موتور داخل ماشین میاد که البته من از خود مگاموتور سایپا پرسیدم گفتند تا ۳ ماه دیگه نمد زیر کاپوت و پشت موتور به نمایندگی ها داده میشه که صدای داخل اتاق ۹۰ درصد حذف می شه!
۴- موکت زیرپا نداره! (این سایپا یک کلاه بردار بزرگه!)
۵- ABS نداره!
۶- Air-Bag نداره!
۷- بیمه شخص ثالث اش از این بیمه های کیلوییه! (بیمه ملت!!!!)
۸- غربیلک فرمون قابل تنظیم نیست! (این امکان روی ۲۰۶ واقعا لذتبخشه!)
۹- تنظیم نور هم نداره (زوایه و ارتفاع نور)
۱۰ – زشت ترین سوئیچی که تو عمرم دیدم رو داره! بدرنگ ترین سبز دنیا! سبز دماغی!
۱۱ – عایق بندی زیر ماشین تعریفی نداره (برای خیابان های پر از سنگ ایران) صدای برخورد سنگ با زیر ماشین رو می شنوید!

و در آخر …

        ثابت بودن امپر آب در تمام طول مسیر ( همانند تندر). حتی در سربالایی شدید و حرکت با دنده یک وقتی پیاده میشدم تا عکسی بگیرم متوجه میشدم حتی فن هم روشن نیست و فن بعضا بعد از چند دقیقه روشن بودن ماشین در حال سکون روشن میشد. وقتی ماشین کاملا سرد هست و استارت میخوره امپر آب خیلی سریع به محل ثابت خودش ( کمی پایین تر از وسط میرسه) و در نتیجه میشه گفت بخاری اندکی بعد از روشن کردن ماشین قابل استفاده کرد.

از کولر استفاده ای نشد. ولی اگر جایی به بخاری نیاز بود عملکرد خوب بود. ضمن اینکه درب تهویه هوای بیرون که با کلید و به صورت برقی کار میکنه خیلی سریع دریچه رو میبنده و یا باز میکنه. من همیشه با دریچه برقی ۴۰۵ مشکل داشتم. چون از لحظه ای که کلید زده میشه شاید چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه طول میکشید تا اون هزار تا چرخ دنده پلاستیکی ( که هر چند وقت یک بار هم خراب میشد) این درب رو باز یا بسته کنند. این مکانیزیم سریع باز و بسته شدن در ریو به همراه استفاده از فیلتر هوای داخل اتاق که سایپا زحمت حذفش رو کشیده تو جاده های خاکی و مخصوصا وقتی یه ماشین دود زا جلوت ظاهرا میشه و یا خاک زیادی پشتش تولید کرده، مفیده

صندلی های ریو به لحاظ دربرگیری راننده و ارگونومی ایجاد شده برای راننده و همچنین جنس روکش اونها، قابل قبول هستند. من بعد از ۱۳ ساعت رانندگی در رفت و ۱۰ ساعت در برگشت و همچنین سرنشین همراهم نمره خوبی به صندلی ها میدیم. البته هنگام رفت ۳ سرنشین بودیم که با وجود فضای کم برای پا در قسمت عقب سرنشین عقب هم از محل قرارگیری و گودی و هد رست مناسب صندلی احساس رضایت داشت.

فضای زیاد و متنوع برای قرار دادن اجسام. جای کافی برای چند تا موبایل و کتاب نقشه و دستمال کاغذی و لیوان و دفترچه یادداشت و غیره در ماشین وجود داره بر عکس ماشین هایی مثل ۴۰۵ و تندر. حتی سرنشین عقب هم موبایلش رو در جای تعبیه شده جلوی دستگیره روی در عقب گذاشته بود.

کشش عالی به ویژه در سر بالایی ها. این ماشین میتونه با همین موتور ۱۵۰۰ سی سی خودش برخی از همرده های قیمتیش که راننده هاشون اسم هایی مثل پراید تکامل یافته و یا پراید تحصیل کرده بهش دادند رو متعجب کنه.

عملکرد برف پاکن عالی. من تو این مسیر خیلی نیاز به برف پاکن کن پیدا کردم. قابلیت تنظیم زمان برای حالت متناوب و پاک کردن کامل محدوده دید از محاسنش هست.

دید آیینه جانبی سمت شاگرد خوبه

کیفیت سیستم صوتی با باندهای فابریک نسبت هم قیمت های خودشه خوبه و من نیازی به تعویض نمیبینم.

جای استراحت پای راست راننده مناسب هست

کمربندها هم نرم هستند و فشار زیادی احساس نمیشه.

فضای صندوق به لحاظ عمق مناسب و کیفیت موکت های و پلاستیک های اطراف قفل درب و مونتاژش خوب هست.

از ابتدایی که ماشین رو گرفتم تا الان که ۳۵۰۰ تا کاکرده بنزین و کیلومتر ها رو یادداشت کردم. ( با کسر کیلومتر و بنزینی که موقع تحویل ماشین بود) حدودا ۷٫۸ مصرف در ۱۰۰ کیلومتر بوده که قابل قبول هست.

با وجود اینکه این ماشین تقریبا یک دهه از تولید رو پشت سر میزاره و ماشین ارزون قیمتی در زمان خودش بوده ولی باز هم یه امکانات جالبی هم داره.
مثل امکان بالا بردن هر ۴ شیشه بعد از خاموش کردن خودرو به مدت ۳۰ ثانیه و قبل از باز کردن درب ها
خاموش شدن چراغها با بیرون کشیدن سوییچ
اگر سوییچ روی ماشین باشد ( چه در حالت on و یا off) و درب باز باشه اگر شاسی قفل کن درب های جلو رو پایین فشار بدید سریعا به بیرون میپرد ولی اگر سوییچ خارج کنید در حالت پایین قرار میگیرد و میتونید درب رو بدون بالا گرفتن دستگیره ببندید تا هر ۴ درب قفل بشه. ضمن اینکه درب سمت شاگرد هم به قفل مرکزی وصل هست.

و معایبی که در خاطرم مونده:

ترمزها زیاد قابل اطمینان نیستند.
جای خالی پروژکتورهای جلو خصوصا در مه کاملا احساس میشد.
برای من با قد حدود ۱۸۵ سانت؛ نشستن و بلند شدن از روی صندلی راننده کمی سخت هست. دقیقا مثل این هست که بخوام ماشین کوپه سوار بشم. مخصوصا اگر ماشینی کنارم پارک باشه که درب کامل باز نشه و یا کنار جدول پارک کرده باشم که مجبور باشم پام رو روی لبه جدول برای پیاده شدن بزارم؛ تبدیل به عذاب میشه. ضمنا اینکه درب ها هم هنگام باز شدن کامل ۹۰ درجه باز نمیشن.

محل بوق روی فرمان مناسب نیست.
ضبط به هنگام پخش آهنگ به صورت random بعد از روشن و خاموش شدن ماشین قاطی میکنه و بعضا آهنگ هایی که قبلا پخش شده رو دوباره پخش میکنه.

آیینه سمت راننده به مقدار نقطه کور داره.
سایه بان ها همانند سقف جنسشون نمدی هست و چرمی نیست و احتمالا سریع تر کثیفی رو به خود میگیرند.

با وجود استفاده از رینگ ۱۴ باز هم تو پارکینگ هتل در مشهد که شیب زیادی داشت یه مقدار انتهای سپر به زمین گرفت که در دفعات بعد بدون سرنشین و بار این مسیر رو میرفتم.

باز و بسته شدن درب ها و نرم شدن تعویض دنده ها و عملکرد ترمز و نرم شدن فرمون به مرور و با کارکرد بیشتر ماشین بهتر شدند. شاید از این جهت باید ریو رو به قالی کرمان تشبیه کنم که باید پا بخوره تا بهتر بشه. در صورتیکه در تندر از روز اول تحویل باز و بسته شدن درب و نرمی تعویض دنده و خصوصا پدال کلاچ و عملکرد ترمز در سطح عالی بود.

داشبورد به نسبت کوچک هست.
نداشتن کامپیوتر سفر و عدم امکان نصبش، صفحه کیلومتر ساده و نمایش ندادن روشن بودن چراغ های جلو در حالت نور پایین و آمپر بنزین که نوسانات زیادی داره از معایب دیگر هست.

تنظیم دستی آیینه ها

من با توجه به قدم مشکلی با عدم تنظیم ارتفاع کمربندها ندارم و مشکلی باهاشون ندارم. ضمن اینکه تا الان تو تندر هم یادم نمیاد که دستم به اهرم تنظیم ارتفاع کمربند خورده باشه.

صدای برخورد شن به کف ماشین کاملا در اتاق شنیده میشه.

نور چراغهای جلو هم زیاد راضی کننده نیست.

برچسب:
ارسال شده در دسته‌بندی نشده | نظرات (۰)

گذاشتن یک پاسخ

*